42 Uutiskirje1/2015
42

VERKKOKAUPPA JATKAA KASVUAAN – OTA OSASI!

Verkkokauppa
Talouselämän uutisen 08.09.2015 mukaan verkko-ostosten määrä lisääntyi pohjoismaisten kuluttajien keskuudessa noin 4,5 miljardiin euroon vuoden toisella neljänneksellä, kertoo PostNord.

Kyseessä oli 840 miljoonan euron eli 23 prosentin kasvu edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. 

“Pohjoismainen verkkokauppa kasvaa yhä voimakkaasti, ja kuluttajat ovat entistä vastaanottavaisempia ja avoimempia verkkokauppaa kohtaan. Sen myötä myös ostokokemukseen kohdistuu yhä tiukempia vaatimuksia. Pohjoismaiset kuluttajat pitävät esimerkiksi tarkkaa tietoa toimitustavasta ja -ajankohdasta lähes yhtä tärkeänä kuin hyvää ja selkeää tuotekuvausta”, sanoo PostNordin verkkokaupasta vastaava Jouni Lamberg tiedotteessa. 

Entistä useampi kuluttaja ostaa verkosta tuotteita säännöllisesti. 

Erityisen selkeää kehitys on ollut Suomessa, missä verkosta ostaneiden kuluttajien määrä kasvoi kymmenen prosenttiyksikköä. 

Pohjoismaiset kuluttajat ovat myös tarkkoja tuotteiden toimitustavasta. Yli 90 prosenttia kuluttajista pitää tärkeänä, että verkkokaupasta ostetun tuotteen toimitustapa ilmoitetaan tarkasti. Lähes yhtä monen mielestä on tärkeää saada tarkkaa tietoa palautuskäytännöistä.

Markkinointiviestintä 42 toimittaa avoimen lähdekoodin Magento- ja Virtuemart-verkkokaupparatkaisuja. Esimerkkejä viimeaikaisista toteutuksista ovat www.kaasuvalo.fi/verkkokauppawww.angelinejae.com ja www.oopperanoptiikka.fi

Referenssit

LAITA YHTEYDENOTTOPYYNTÖ SÄHKÖPOSTITSE OSOITTEESEEN INFO@42.FI JA SAAT TARJOUKSEN OMASTA KAUPASTASI!



MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOKSET LÄHDÖSSÄ NOUSUUN – VERKKO JYRÄÄ

Verkko jyrää

Mainostajien Liiton Mainosbarometrin saldokäyrä kääntyi niukasti plussalle kysyttäessä jäsenyritysten markkinointiviestinnän suunnitelmia ensi vuodelle. Kuluva syksy näyttää kuitenkin vaimeammalta, ja monissa yrityksissä leikataan alkuperäisestä budjetista. Medioista kasvun kärjessä on edelleen verkko. Myös mainostajan omaan ja sosiaaliseen mediaan panostetaan entistä enemmän. Taantuman vaikutus yritysten markkinointiin näkyy eniten käytettävien medioiden vaihtamisena. Vastaajien markkinointibudjetin osuus liikevaihdosta on keskimäärin 3,6 prosenttia.

Suhdanteita kuvaavan Mainosbarometrin vastaajista 26 prosenttia aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ensi vuonna ja 24 prosenttia vähentää niitä. Tämän vuoden tasolla pysyy 50 prosenttia. Lisääjien ja vähentäjien erotuksena syntyvä saldoluku on pyöristettynä kolme.

Kuluva syksy näyttää kuitenkin vielä vaisulta. Alkuperäiseen budjettiin nähden joudutaan karsimaan – saldoluku on -22.

– Muissa Pohjoismaissa markkinointipanostukset ovat edelleen korkeampia kuin Suomessa. Alhainen panostusasteemme ei vahvista kotimaista kysyntää eikä vientiä, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Maksetussa mediassa verkko jyllää omissa lukemissaan (saldo 88). Printtimedian synkät saldoluvut eivät yllätä. Muista ”perinteisistä” medioista valoisampia näkymiä kajastaa muun muassa ulkomainonnalle (26) ja elokuvalle (17). Televisiokin pinnistää plussalle (5). Myymälämainonnan tehoon uskotaan edelleen (43).

Mainosbarometrissa kysyttiin jälleen aikeita myös muun kuin maksetun mediatilan hyödyntämisessä. Rivakkaa kasvua suunnitellaan edelleen oman ja sosiaalisen median hyödyntämiseen: omat verkkopalvelut (saldo 81) sekä YouTube (83), Instagram (86) ja Twitter (72) kiinnostavat.

Pitkään jatkunut taantuma näkyy Mainostajien Liiton jäsenyritysten markkinoinnissa eniten siinä, mistä medioista tilaa ostetaan: yli kolme neljästä sanoo muuttaneensa mediamixiään. Lähes puolet on tehostanut markkinointitoimenpiteiden mittaamista. Vain kuusi prosenttia sanoo, että taantuma ei ole vaikuttanut lainkaan.
Mainosbarometrin vastaajien markkinointibudjetin osuus liikevaihdosta on keskimäärin 3,6 prosenttia. Yli puolella budjetti on yhdestä neljään prosenttia. Noin kolme prosenttia ilmoittaa budjetikseen yli 10 prosenttia.

– Yritykset ovat vuosia parantaneet tuloksiaan kuluja karsimalla. Nyt olisi aika panostaa rohkeasti markkinointiin kysynnän kasvattamiseksi, toteaa Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Toimistokentässä virta vie digitoimistoihin (saldo 46) sekä viestintätoimistoihin (21). Muutokset mainostajien yhteistyöaikeissa mediatoimistojen (6) ja mainostoimistojen (0) kanssa ovat pienempiä.

Mainostajien Liiton elokuussa 2015 tekemään kyselyyn vastasi 84 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 222 miljoonaa euroa. Vastaajista teollisuutta edusti 39 prosenttia, kauppaa 34 prosenttia, palvelualoja 17 prosenttia ja moniala- tai muita yrityksiä 10 prosenttia. Tulokset on painotettu vastaajayritysten mainosbudjeteilla. Barometrin saldoluku lasketaan vähentämällä panostuksiaan kasvattavien prosenttiluvusta panostuksiaan vähentävien osuus. Jos esimerkiksi 40 prosenttia vastaajista on vastannut lisäävänsä mainontaa, 50 prosenttia pitävänsä ennallaan ja 10 prosenttia vähentävänsä, saldoluku on 30.
Saldoluku ei kerro euromääräisestä muutoksesta, vaan antaa arvion siitä, mihin suuntaan markkinointiviestinnän investoinnit kehittyvät.
Mainosbarometrin tulokset ovat kyselyyn vastanneiden liittoon kuuluvien markkinointiviestinnän päättäjien arvioita tulevasta kehityksestä tutkimushetkellä. Mediayritykset eivät kuulu Mainostajien Liittoon. Näistä syistä mm. työpaikkailmoittelu, suuri osa luokitellusta mainonnasta ja median oma mainonta jäävät tutkimuksen ulkopuolelle.


Markkinointiviestintä 42 palveluksessasi! www.42.fi

Jos et halua enää uutiskirjeitämme, lähetä mailia otsikolla "Poista" osoitteeseen info@42.fi

 
Oopperan Optiikka Kaasuvalo Angeline Jae